Blog

Carnaval komt eraan!

Het is bijna carnaval en het lijkt wel alsof dit feest elk jaar groter gevierd wordt. Op de sociale media zien we ontzettend veel voorbij komen van bekende mensen in allerlei rare outfits. Dit artikel zal gaan over ideeën voor verschillende outfits en over hoe je daar het beste foto's van kan plaatsen op de sociale media.

Ideeën voor een outfit

Een algemene tip om inspiratie op te doen voor een outfit is simpelweg om op het internet te kijken, er zijn genoeg sites die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van carnavalskleding: https://www.carnavals-kleding.nl/. Verder zijn er op het internet en op de sociale media ontzettend veel foto's te vinden van mensen in allerlei gekke outfits. Je kunt ook een verkleedwinkel binnen stappen om inspiratie op te doen. Bovendien is een goede tip om te kijken wat je al in huis hebt, en om dit als inspiratie te gebruiken. Zo kun je na het zien van Luieraanbiedingen.net al snel het idee halen om je als baby of peuter te verkleden - om maar een voorbeeld te geven. Je kunt jezelf ook afvragen hoeveel moeite je in je outfit wilt stoppen, hoe groots je uit wilt pakken. Een echt kostuum o.i.d. is vaak mooi en van goede kwaliteit, maar kan wel prijzig zijn. Zelf kun je namelijk ook veel voor elkaar krijgen, wat betreft het maken van een outfit. Denk ten slotte in termen van beroepen. Het is makkelijk om je bijvoorbeeld te verkleden als politieman, zuster, brandweerman, etc.

Foto op de sociale media

Wanneer je eenmaal een outfit hebt uitgekozen en je weet hoe je je gaat verkleden, kan je dit uiteindelijk aan iedereen laten zien met carnaval. Het is natuurlijk extra leuk om dit vast te leggen en te delen met je vrienden, familie en andere volgers op de sociale media. Een platform voor het delen van foto's is natuurlijk Instagram. Maak dan ook een mooie foto hiervoor, doe er een filter overheen en posten maar!

Mode trends volgen via social media

Alles wat hot is, is te zien op social media. Haast alle trends zijn hier te volgen. Welke personen zijn op dit moment geliefd/beroemd, welke sporten zijn hip, en vooral; wat is er in de mode? Op de sociale media barst het van de fashionista's, de fashion blogs, de instagram accounts vol met kleding en ga zo maar door. Wat je voorbij ziet komen zijn perfecte outfits voor een festival. In dit artikel zullen we de leukste accounts bespreken, die je in de gaten kunt houden om op de hoogte te blijven van de trends. Fashion Instagram accounts
  1. @xAshley.jpg Ashley komt uit San Francisco en heeft prachtige Instagram foto's. De kleuren passen goed bij elkaar en haar stijl spreekt voor zich.
  2. @claartjerose Claire Rose Cliteur heeft een Instagram feed waar je u tegen zegt. De foto's zijn in prachtige kleuren en mooi bewerkt. Alles past perfect bij elkaar. Haar gevoel voor mode is simpelweg onbetwistbaar!
  3. @Desiresbyus Op dit account vindt je foto's van reizen en van fashion. De kleuren en stijl zijn alle foto's consequent. Zwart en wit staan centraal.
  4. @Luanna90 Lua komt uit New York en ze is een invloedrijke fashionblogger, met 2 miljoen volgers op instagram! Ze heeft helemaal haar eigen stijl: stoer en een beetje hipster.
  5. @lizzyvdligt Lizzy heeft een persoonlijke stijl en maakt de leukste outfits. Ze studeert dan ook all around styling. Haar Instagram account is op en top!
Fashion blogs
  1. Chapter Friday Tara Michels is de vrouw achter dit succesvolle fashion blog, daarnaast schrijft ze voor ELLE. In 2014 won ze de BlogLovin' award met dit blog. Ze geeft een inzicht in de fashionindustrie.
  2. Fashion Attacks Dit blog is begonnen als een hobby voor Anita (21 jaar), maar nu is het een van de beste fashion blogs. Je vindt er stijladvies en het barst er van de leuke outfits. Hier blijf je verzekerd op de hoogte van de laatste fashion trends!
  3. AfterDRK Opgericht door de fashion lover Sabrina Meijer. Het is een blog met simpele details, maar wel met een edge. Op haar blog zie je veel items die gecombineerd zijn tot de trends van nu.
  6. Chapter Friday Yara Michels is niet alleen de oprichtster van deze succesvolle fashion blog, ze is ook één van de freelancer schrijvers voor ELLE en won de BlogLovin’ award in 2014 met deze blog. Met deze blog geeft ze vrouwen niet alleen fashion tips & tricks, maar ze geeft je ook een inzicht in de  fashionindustrie.

Op de hoogte blijven

Sociale media gebruiken we tegenwoordig als de voornaamste informatiebron. Facebook heeft voor veel jonge mensen de krant vervangen. Instagram houdt ons op de hoogte van de laatste trends. Blogs verschijnen links en rechts. Veel sites/verkopers bieden nu ook een blog of iets dergelijks aan, als extra dienst. Op https://www.sneakerbaron.nl bijvoorbeeld, kun je door het volgen van hun blog precies zien hoe de nike air max zich heeft ontwikkeld en zal ontwikkelen. We zien dus dat werkelijk alles en iedereen bijna wel mee gaat in de ontwikkeling wat betreft social media en zodoende niet achterblijft met een kranten abonnement van krantenproefabonnement.nl. Zeker bedrijven kunnen niet achter blijven. Welk medium kun je nou het best waarvoor gebruiken? Wij geven jou (we richten dit artikel ook op bedrijven) een overzicht!

Instagram

Zoals we al zeiden, is Instagram het uitgekozen medium om trends te volgen. Veel fashionista's hebben een Instagram account, zij zullen in hun foto's precies laten zien wat op dit moment in de mode is. Ook wat betreft elektronica, schoenen, interieur, en ga zo maar verder, zullen de trends altijd te zien zijn op Instagram.

Facebook

Facebook, wie kent het populaire medium niet? Zelfs de oudste generatie heeft er wel eens van gehoord, al dan niet van de klein-, kleinkinderen dan van hun leeftijdgenoten. Facebook voorziet in veel nieuwsbehoeftes: NOS, Volkskrant, NRC, Telegraaf, Parool, NU, Trouw, noem de nieuwsinstantie maar op of ze hebben een pagina op Facebook. Veel jonge mensen kijken niet meer naar het nieuws, of lezen niet meer de krant, omdat alle nodige informatie toch op Facebook staat.

Twitter

Dit medium was een tijd geleden ontzettend populair, maar daalt nu in populariteit. De jongste generatie is er nog niet eens aan begonnen. De generatie van rond de 30/40 is hier vooral te vinden. Onder bekende mensen, echter, is en blijft Twitter een van de favoriete media. Dus met Twitter wordt je goed op de hoogte gehouden van het leven van de bekende mensen.

Inspiratie opdoen m.b.v. social media

Social media kun je tegenwoordig eigenlijk overal voor gebruiken. Dit artikel zal gaan over het inspiratie opdoen via social media, het geïnspireerd raken door de dingen die we daar voorbij zien komen!

Eten

Je hebt ze vast voorbij zien komen op Facebook, van die korte filmpjes waarin een kleine maaltijd wordt bereid en/of waarin kooktips worden gegeven. Het ziet er bijna net zo makkelijk uit als het koken uit een maaltijdbox. De filmpjes waar we vooral op doelen zijn filmpjes van Tasty. In filmpjes die ongeveer rond de 3 minuten duren wordt een leuk en creatief gerechtje bereid. Vaak zijn dit dan dingen als pizza-broodjes of zoete gebakjes. Werp hier vooral eens een blik naar! Verder zie je op Instagram ook steeds vaker dat er foto's en filmpjes worden gedeeld van eten. Vaak mooi gepositioneerd, waardoor het er erg stylish uitziet. Ook dit is dus een platform waar je veel inspiratie vandaan zou kunnen halen.

Kleding

Dan, kleding... Op Instagram en Facebook zien we dagelijks allemaal leuke outfits en kledingstukken voorbij komen. Er is een golf aan 'mode-meisjes' die erop los blogt. Als je in de Google zoekbalk ook maar iets intypt over mode, heb je een ruime keuze uit verschillende blogs. De ene fashionblog is wel aanzienlijk beter dan de andere. Op Instagram zijn er veel accounts die enkel en alleen over mode gaan. Volg er zo veel als je wilt, en laat het inspiratie op doen beginnen!

Kunst

Internet en social media is ook een uitputtelijke bron aan inspiratie wat betreft kunst. Ook hier over zijn talloze blogs. Het is erg leuk om hier een beetje rond te snuffelen. Daarnaast bespaart het natuurlijk geld wanneer je in plaats van het kopen van een museumkaartje, de expositie online kunt zien. Of dit net zo leuk is, mag je natuurlijk zelf bepalen.

Social media verslaving

Op 7 juli, 2011, werd bekend dat Nederlanders gemiddeld het langst online zaten van álle Europeanen. Het bewust zijn van verslaving aan social media is tamelijk nieuw. Eerst kwam dit besef vooral in Amerika (vandaar al de Engelse termen) maar dit nieuws verspreidde zich snel, met natuurlijk... behulp van social media.   The fear of missing out (FOMO) and Social Media Stress (SMS) are real! Deze twee moeilijke Engelse termen zijn twee van de tientallen 'stressverschijnselen' veroorzaakt door social media. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de stress die social media ons bezorgt. Voordat we je onderdompelen in de verschillende soorten stress, is het eerst interessant te weten hoe je überhaupt verslaafd kan raken aan social media.   Social media heeft meerdere stimuli (prikkels). De belangrijkste prikkel is de smartphone zelf, uit enquêtes blijkt dan ook dat de meerderheid van de jongeren deze altijd op zak heeft. De voornaamste reden hiervoor is dat ze zo altijd bereikbaar en actief zijn op social media. De volgende prikkel hangt hier nauw mee samen, namelijk de berichtgeving of ook wel de pushmeldingen. Wanneer je een berichtje binnen krijgt, geeft je smartphone dit overduidelijk aan. Het scherm dat oplicht, het geluidje dat je hoort of een deel van het berichtje op je beginscherm... Erg moeilijk te negeren. Deze zogenaamde pushmeldingen zijn uit te zetten, maar dan is de kans groot dat je zomaar iets mist. Dit maakt jongeren vaak onrustig en gestrest. Deze angst om iets te missen brengt ons bij de eerste 'aandoening' veroorzaakt door social media: Fear Of Missing Out (FOMO). Dit is dus de angst om dingen of evenementen te missen als je de social media niet volgt. Bijvoorbeeld ergens waar je vrienden heen gaan, waarvan je niet op de hoogte bent omdat je even niet actief bent geweest op social media. In Amerika wordt er al langer gepraat over FOMO en er zijn hier ook meerdere onderzoeken naar gedaan. Vanuit beschikbare onderzoeken blijkt dat de angst om iets te missen altijd wel aanwezig is geweest, maar dat we denken hier controle over te hebben dankzij de social media. Dan Social Media Stress, dit is een wat algemener begrip. Hiermee wordt ‘gewoon’ de stress bedoelt die jongeren krijgen door social media. Het dwangmatig checken van je telefoon of je nog een berichtje of een like hebt, levert stress op. Jongeren hebben er een dagtaak aan. Dat dwangmatig checken en vast gekleefd zitten aan je smartphone komt omdat jongeren gevoelig zijn voor de beloningen die social media geeft. De beloningen in de Sociale Media bestaan uit aandacht, in de vorm van mensen die je volgen, reacties op je posts en berichten en het delen van elkaars informatie. Dat de beloningen in de Sociale Media goed werken blijkt uit het feit dat een ruime meerderheid van de jongeren aangeeft een goed gevoel over zichzelf te krijgen wanneer anderen hen deze aandacht geven in de Sociale Media. Een nieuw fenomeen is LPM: Likes Per Minute. Je houdt dan bij hoeveel likes je per minuut krijgt. Hoe meer LPM, hoe populairder jij of jouw post is/bent. Tevens is gebleken dat mensen die (ernstig) verslaafd zijn en niet meer los kunnen komen van de sociale media soms zelfs fysieke reacties vertonen, zoals transpireren, nervositeit, verhoogde hartslag en ademnood bijvoorbeeld bij het horen van binnengekomen berichten. Andere symptomen van SMS zijn een lagere eigenwaarde en negatief zelfbeeld.   Andere, wat minder bekende, stressverschijnselen zijn Phantom Vibration Syndrome en Body Dismorphic Disorder. Bij het Phantom Vibration Syndrome, voel je je telefoon trillen. Alsof je een berichtje binnen krijgt, dit is echter niet zo. Body Dismorphic Disorder wordt ook veroorzaakt door social media, dit is namelijk een psychische aandoening die een afwijkend beeld geeft dat je van je eigen lichaam hebt (ook wel ingebeelde lelijkheid). Op internet en op social media zien we de perfecte mens met hun perfecte levens, we gaan onszelf snel vergelijken en komen tot de conclusie dat er iets mis is met ons. Zo krijgen we een afwijkend beeld van onszelf.